Moda a fost întotdeauna de gen feminin. Începând de la primele blănuri de leopard purtate de Betty si Wilma din faimosa serie “Stone Age”, continuând cu peplum-urile romane care i-au înfierbântat şi pe dacii lui Gerula, trecând prin somptuozitatea ţinutelor de bal etalate de contesele habsburgice şi terminând cu simplitatea deux-piece-urilor îmbrăcate de secretarele primarilor de pe la noi acum vreo 30 de ani, toate acestea au făcut parte din arsenalul de seducţie pe care îl pregătea cu grijă orice femeie. Având mai mult sau mai puţin success …

Astăzi, femeia modernă este mult mai pragmatică . Încearcă să-şi adapteze garderoba, machiajul, coafura şi gesturile la tendinţele actuale ale business-ului. Practic moda reprezintă ea insăşi o bursă de valori, la care indicatorii scad şi cresc, unele tendinţe si linii dau faliment, altele evolueaza spectaculos, iar brand-urile tradiţionale, cum ar fi “fusta mini”, au în continuare succes.

Mergând şi mai departe, în interiorul unei companii, femeile işi adaptează veştmintele la specificul fiecărui loc de munca şi chiar la detaliile unui proiect.

Şi nu este greu de argumentat. Să pornim cu simpaticele fete de la Marketing. Vă închipuiţi ce culoare predomina în birouri atunci când se lanseaza un produs nou, ambalat intr-o punga roz sau ce ar putea fi atunci cand se pregateste in atelierul propriu de creatie o bautura racoritoare de tip “zero calorii” ?  Nu, in nici un caz “zero haine” … Iar la o promotie cu, să zicem, o masina cabrio, ţinuta preferată este cea sport : espadrile, pantaloni trei-sferturi de in, cămăşi înnodate deasupra  taliei si descheiate la trei nasturi, eşarfe roşii, lungi, şi pălării de soare. Bineinţeles, nu vor lipsi ochelarii fumurii şi manuşile uşoare, de piele, pentru şofat. O campanie retro ar putea impune fusta lungă, cloş, ce acoperă şi tocurile pantofilor, la care s-ar asorta camaşa alba, cambrată, cu  un jabou pastelat şi guler înalt. Desigur, un coc savant, prins într-un ac de păr de argint, protejat de o umbreluţa de soare colorată.

Catwalk_by_albertofoto

Mai departe, ajungem la Financiar. Aici, in sectorul Plaţi, toată lumea poartă fuste ori rochii lungi, lungime corespunzătoare numarului de zile dupa care se plătesc facturile.  În opoziţie, la Încasari, la putere sunt fustele scurte si bluzele deasupra taliei, asociate perioadei după care se incaseaza banii de la clienţi. “Bugetele” se aliniaza si ele tendinţelor : bogaţiei de stiluri şi culori din perioada 2007-2008 i se opun acum sobrietatea si croielile clasice. La “Audit” tiparele sunt simple si precise, unghiurile decolteurilor sunt calculate matematic, bluzele sunt călcate la milimetru, nici o cusătură nu depaşeşte limitele prevăzute în procedurile si standardele internationale. În “Aprovizionare” cuvântul de ordine este îndrăzneala. Curajul de a renunţa la hainele de firmă, scumpe şi extravagante şi de a purta brand-uri româneşti, ieftine, rezistente şi bune. Astfel furnizorii si designerii români au inceput să aibă mai multă prioritate.

Fetele de la Resurse Umane adoptă şi ele stilul business tradiţional. Pantaloni drepţi, cu dunga agresiv de ascuţita şi betelie sub ultima vertebră lombară. Sacouri închise la culoare, strânse pe corp, cu nasturi mari, de catifea si revere in unghi ascuţit.

Reprezentantele PR-ului adoptă combinaţii diverse, de la cercuri concentrice, hipnotice, menite sa înmoaie rezistenţa autoritaţilor locale, până la slogan-uri agresive, revoluţionare ce vor mobiliza oamenii în campanii de curăţenie sau de refacere a parcurilor pentru copii.

Vedeţi dar, că moda este ca o adiere rece de toamnă : la început ne înfioară, ne trezeşte toate simţurile, ne provoacă, apoi ne obişnuim cu ea, tragem aer în piept şi ne lăsăm pradă brizei noi, proaspete. Când vântul nu mai bate, întoarcem spatele şi ne cuibarim gândurile în confortul călduţ al stilului clasic si traditional.

*poza de aici